-
Fiberanslutning av villor
-
Tillhandahåller ni kanalisation för fiberkabel?
Enligt avtalet tillhandahåller vi 23 meter dukt. Entreprenören ser på kundprojekteringsmötet om mer dukt behövs. Det kan komma att faktureras separat.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad händer om jag flyttar?
Ska du sälja din fastighet, meddela mäklaren att fiber finns i fastigheten och att du vill att köparen övertar avtalet. Kontakta oss för en överlåtelseblankett och ett nytt avtal till köparen. Ring antingen kundtjänst 035-19 29 80 eller skicka e-post till för att få överlåtelseblankett och nytt avtal. Det är den som står på avtalet som får månadsavgiften på faktura till sig.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Grävlaget har grävt förbi min fastighet, men det är ännu ingen som kontaktat mig. Är jag bortglömd?
Ingen kund med avtal i ett pågående projekt kommer att bli bortglömd. Alla kommer att bli kontaktade, men i olika ordning. Ibland väljer entreprenören att tillfälligt gräva förbi en tomt, vilket kan vara på grund av många olika anledningar. Grävning sker alltså inte alltid enligt turordning. Det betyder inte att du kommer att bli bortglömd.Senast uppdaterad 2018-12-19 16:27:00 -
Var på tomten kommer ni att gräva in dukten?
Vi kan tyvärr inte meddela före ett projekt startar var vid tomtgränsen vi kommer att gräva in på er tomt. Var avlämningspunkten vid tomtgränsen placeras är beroende av många olika faktorer. På kundprojekteringsmötet (ert hembesök) kommer ni tillsammans med entreprenören att gå igenom var på tomten vi kommer att gräva ner dukten.Senast uppdaterad 2018-12-19 16:31:00 -
Behöver jag en tjänstefördelare?
Bor du i en villa i ett område som vi erbjuder en fiberanslutning och har tecknat avtal med Halmstads stadsnät ingår det en 8-portars tjänstefördelare vid installation.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Kan jag få hjälp att gräva på tomten?
Grävning på tomten ingår numera i priset när man tecknar avtal med Halmstads stadsnät. Det är helt ok att gräva själv om man vill, men anslutningspriset är det samma oavsett.
Är du osäker var ledningar i marken går på din tomt så be i så fall berörda parter att komma och märka ut var de ligger. Det är fastighetsägaren ansvar att meddela entreprenören var ev kablar finns på tomten, exempelvis för ytterbelysning, gräsklipparslinga etc.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Hur djupt ska jag gräva?
Numera ingår grävning på tomten när du tecknar avtal med Halmstads stadsnät. Om du ändå väljer att gräva själv så räcker det att grävdjupet är 30 cm. Bredden på rännan du gräver behöver inte vara bredare än att dukten går ner. Priset på anslutningen är detsamma även om du själv väljer att gräva. På kundprojekteringsbesöket, det hembesök, alla avtalskunder får går man igenom förutsättningarna på din tomt och i din fastighet.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad kostar det att fiberansluta en villa?
Anslutningspriset när vi är ute i ett område för första gången är 6 800 kronor och därefter 125 kronor i månaden inom tätort och 165 kr i månad utanför tätort. I många områden har vi även efteranslutningskampanjer under en period. Då är priset för en anslutning 9 800 kr. Månadsavgifterna är detsamma.
Vid en efteranslutning utanför en kampanj är det ordinarie pris som gäller, 20 000 kronor och därefter 125 kronor i månaden inom tätort och 165 kr i månad utanför tätort. Inga tjänster (internet, tv eller telefoni) ingår i dessa priser.
I avtalet ingår:
• ett personligt kundprojekteringsbesök
• grävning på tomt (närmsta väg i enklast yta samt grovåterställning)
• håltagning i yttervägg eller torpargrund
• installation av tjänstefördelare
• Du får 1000/1000 Mb/s i nätkapacitet för 125 kr/månad resp 165 kr/månad
• 3 månaders uppsägningstidSenast uppdaterad 2018-12-20 08:30:00 -
Vem gräver på min tomt?
Vår entreprenör gräver på din tomt. Grävning ingår i priset när man tecknar avtal med Halmstads stadsnät. Om du ändå väljer att gräva själv är anslutningspriset ändå det samma, likaså om du sedan tidigare förberett med rör som du vill att man drar in dukten igenom, om de ligger på rätt plats.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Om jag inte beställer någon tjänst, vad kostar det då?
Beställer du ingen tjänst har du som fastighetsägare till en villa en månadskostnad på 125 kronor i månaden inom tätort och 165 kronor i månaden utanför tätorten. Detta är en basavgift som kan liknas med den avgift man betalar för att vara ansluten till elnätet. Därefter väljer man leverantör av internet, tv och/eller telefoni.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad ingår i anslutningsavgiften?
I avtalet ingår:
- ett personligt kundprojekteringsbesök , entreprenören kommer hem till er och går igenom förutsättningarna på er tomt och i er fastighet.
- grävning på tomt (närmsta väg i enklast yta samt grovåterställning).
- håltagning i yttervägg eller torpargrund.
- installation av tjänstefördelare.
- Du får 1000/1000 Mb/s i nätkapacitet för 125 kr/månad inom tätort resp 165 kr/månad utanför tätort.
- Avtalstiden är 10 år.
- 3 månaders uppsägningstid.
Senast uppdaterad 2018-12-07 14:41:00 -
Vem äger anslutningen?
En slutförd fiberanslutning blir fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet tillfaller fastighetsägaren. Fastighetsägaren äger tjänstefördelaren och ansvarar för dukten och fibern på dess tomt. Säljer man sin fastighet behöver man säga upp/överlåta fiberanslutningen och den nya ägaren får teckna ett nytt avtal med Halmstads stadsnät.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad är en efteranslutning?
Om du missat att skicka in avtalet före stoppdatum för ett aktuellt område eller om du bort i redan uppkopplat område, men just din fastighet inte är fiberansluten. Kan det i många fall gå att fiberansluta fastigheten i efterhand, en sk efteranslutning.
Bor du i ett område som är "klassat" som uppkopplat här på hemsidan kan det finnas möjlighet att göra en efteranslutning. En efteranslutning går att göra om det finns tomkanalisation i tomtgränsen till din fastighet. Priset för en efteranslutning är 20 000 kr, då ingår grävning på din tomt, håltagning i fastigheten, tjänstefördelaren samt installation av den. När fiber är installerad är månadsavgiften 125 kr i månaden inom tätort och 165 kr i månaden utanför tätort, det ingår inte Internet, TV eller Telefoni i det priset.
Kontakta oss om du är intresserad av en efteranslutning - skicka din uppgifter till
Tjänsterna som ni köper tillkommer alltid. Läs mer om tjänsteleverantörerna och deras tjänsteutbud under Beställ tjänst.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Hur sker återställningen av gator?
I avtalet med Halmstads stadsnät ingår grovåterställning på tomten. Det innebär att vi återställer med befintliga massor. För mer detaljerad information se dokumentet Återställning på tomten enligt avtalet.
När det gäller återställning av gatorna och trottoarer grovåterställer vi dem så snart vi kan. Inga större schakt ska stå öppna en längre tid. Återställningen sker inte förrän hela området är färdiginstallerat. Bor man, så man får sin installation utförd tidigt, kan man uppleva att det tar länge innan återställningen sker.
Enligt de bestämmelser som finns är det tillåtet att förvara återanvändbart material i området.
På gator som var asfalterade tidigare kommer vår entreprenör att asfaltera igen. Det kan dock ta lite tid innan asfalten är på plats. Gruset som används som underlag måste sätta sig innan asfalteringen görs. Det går inte heller att asfaltera på vintern. Asfaltering kan ske vår, sommar och höst. Inget område kommer ”bli glömt” när det gäller återställning. Vi ber om överseende med att det inte alltid kan göras omgående p.g.a väder, kyla och andra omständigheter.
Under fliken Anslut dig hittar du ditt område. Om du bor i område ”där vi jobbar aktivt” ser du vilka entreprenörer som har uppdraget både kring schakt och återställning på gator och tomter just där du bor. Om du bor i ett redan uppkopplat område går det inte att se vilken entreprenör som var i området när det grävdes där.
När ett område är avslutat görs alltid en slutbesiktning av området. På den besiktningen finns det med representanter från Halmstads kommun, Halmstads stadsnät och entreprenören. Det händer att kommunen ”tar över återställningen”. Det sker om kommunen vill göra ett större arbete eller kommer att göra ytterligare arbeten efter fiberinstallationen. I dessa fall kan vi inte påverka återställningen tidsmässigt.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Fakturafrågor
-
Vilken period avser fakturan?
Faktureringen för villakunder sker kvartalsvis i mars, (fakturaperiod jan-mars) juni, (fakturaperiod april-juni) september, (juli-september) december, (oktober-december)Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Behöver jag betala månadsavgiften även om jag inte använder anslutningen?
Ja, om du tecknar avtal med Halmstads stadsnät och drar in vår fiber i din fastighet så betalar du 125 kr i månaden i basavgift inom tätort och 165 kr i månaden utanför tätort, även om du inte beställer någon tjänst. Detta beror på att du betalar för att vara ansluten till fibernätet.
Om du inte tecknar avtal när vi erbjuder ditt område en fiberanslutning lämnar vi vanligtvis av dukt vid tomtgränsen. Du blir då inte ansluten och betalar inga avgifter. Du har, om du har kanalisation vid tomtgränsen, möjlighet att efteransluta din fastighet vid ett senare tillfälle till en annan anslutningskostnad. Kostnaden för en efteranslutning är 20 000 kr + månadsavgiften.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
När får jag min faktura gällande min anslutningsavgift?
Din faktura skickas till dig först när din anslutning är klar att använda, dvs när installationen i din villa är slutförd.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Kan jag teckna mig för autogiro/e-faktura?
Ja, Halmstads stadsnät erbjuder dessa tjänster. Du kan teckna dem via din Internetbank. När du är inne på din Internetbank för att teckna E-faktura skall du söka på Halmstads kommun, hämta informationen ifrån dem och i deras blankett väljer du att klicka i basavgiften från Halmstads stadsnät.
Vill du teckna autogiro söker du däremot på Halmstads stadsnät på din internetbank.
Man behöver invänta första fakturan innan man kan teckna sig för autogiro eller E-faktura. Det går även bra att kontakta oss för en autogiroblankett om man inte har tillgång till internetbank. Ring 035-19 29 80 eller skicka förfrågan tillSenast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vilka kontonummer gäller vid betalning?
Du kan betala till följande kontonummer:
Plusgiro: 418 86 00-3
Bankgiro: 5029-8447
Betalar du från utlandet gäller följande:
SWIFT/BIC: NDEASESS
IBAN: SE5995000099602641886003
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Fiberanslutning av flerfamiljshus (Hyresfastighet)
-
Vem bygger fastighetsnätet?
Det är fastighetsägarens ansvar att fastighetsnätet byggs. Fastighetsnätet ingår inte i avtalet med Halmstads stadsnät. Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört. Fastighetsägaren kan utföra arbetet själv, om den har kunskapen, annars tar man in en entreprenör för att bygga fastighetsnätet.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vem äger anslutningen?
Fastighetsnätet är fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet av fastighetsnätet tillfaller därmed fastighetsägaren. Tänk på att avtalet med Halmstads stadsnät skall tecknas om vid en försäljning av fastigheten. Fakturan går till den som står på avtalet.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad ingår i anslutningsavgiften?
Vid en fiberanslutning monterar vi en först en skarvbox, företrädelsevis i källarutrymmet, om inget annat avtalats. Dem placeras efter samråd med vår entreprenör på kundprojekteringsmötet. Det är fastighetsägarens ansvar att bygga fastighetsnätet. Det innebär att dra inomhusdukt från skravboxen till varje lägenhet som skall anslutas. Fastighetsnätet måste vara fackmannamässigt byggt. Vi ansvarar sedan för att färdigställa överlämningspunkterna inne i bostäderna, vilket består av inblåsning av fiber, kontaktering samt uppslingning av fiber i tjänstefördelaren i varje lägenhet som ska anslutas.
Månadsavgiften är 125 kr/månad. Fakturan på månadsavgiften skickas till fastighetsägaren. Varje lägenhetsinnehavare tecknar sedan de avtal för internet, tv och/eller telefoni som de önskar.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Var placeras anslutningspunkten i fastigheten?
Om inget annat avtalats placeras anslutningspunkten i lämpligt källarutrymme. Detta bestäms på kundprojekteringsmötet mellan fastighetsägaren och entreprenören.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Kan man använda redan etablerad kanalisation i fastigheten?
Ja, om det finns plats att installera det nya nätet i den befintliga kanalisationen.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Behöver jag en tjänstefördelare?
Du behöver en tjänstefördelare när du beställer en TV-tjänst via Halmstads stadsnät. Du som bor i lägenhet med enbart ett nätverksuttag behöver köpa en tjänstefördelare av oss. Den kan du beställa här för 750 kr.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad kostar det att ansluta ett flerfamiljshus?
Priset för att ansluta ett flerfamiljshus upp till 12 lägenheter är när vi är i ett område första gången 6800 kr för första lägenheten och därefter 3000 kr/lägenhet. Man måste ansluta minst två lägenheter, lägsta kostnad för en anslutning är således 9 800 kr. Månadsavgiften är sedan 125 kr/månad. Fakturan kommer till fastighetsägaren.
Ev kostnad för att dra fastighetsnätet tillkommer.
Varje lägenhetsinnehavare tecknar sedan de tjänster de önskar, internet, tv eller telefoni.
Om ni önskar anslutning för en bostadsrättsföreningen, vänligen kontakta oss för offert.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Definitioner
-
Tjänstefördelare
Tjänstefördelare är den box vi monterar på väggen i villor som tecknar avtal med oss. Fiberns överlämningspunkt är inne i tjänstefördelaren. Det är till tjänstefördelaren ni kopplar router, ev dator, tv-box etc beroende på vilka tjänster ni väljer att teckna.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Mbit/s (megabit per sekund)
Mbit/s avser hastighet för dataöverföring.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Överlämningspunkt
Överlämningspunkt är där tjänstefördelaren monteras och där tjänster överlämnas till slutkund.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad är avlämningspunkt?
Om inget annat avtalats gäller avlämningspunkt för:
- Villor vid tomtgräns alternativt i stråk, brunn
eller skåp.
- Flerfamiljsfastigheter i källarutrymme
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Fiberoptik
Fiberoptik är ett system för dataöverföring där data skickas i form av ljus. Kapaciteten i fibern är i närmaste obegränsad och man tänjer hela tiden på hur snabb data man kan skicka. Fiberoptiken lever upp till framtidens krav på kapacitet och är myntat som framtidens teknik.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad är öppet stadsnät?
Ett öppet stadsnät är en marknadsplats där alla tjänsteleverantörer är välkomna att leverera sina tjänster till dig som slutkund. Det råder full konkurrens på lika villkor, vilket höjer kvaliteten på tjänsterna och pressar priserna. Motsatsen till ett öppet nät är ett slutet nät, som innebär att det är en och samma aktör som äger nätet och säljer tjänsterna.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Gbit/s (gigabit per sekund)
Gbit/s avser hastighet för dataöverföring och motsvarar 1000 Mbit/s.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Internet
-
Vilka hastigheter har jag tillgång till?
Idag erbjuder våra tjänsteleverantörer hastigheter upp till 1Gbit/s (1000 Mbit/s).
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad innebär symmetrisk hastighet?
Symmetrisk hastighet innebär att din dator skickar och tar emot information med samma hastighet. Exempelvis om du köper en tjänst med hastigheten 100/100 Mbit/s.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan och vad kostar det?
Alla tjänsteleverantörerna och deras tjänster, erbjudanden och priser finner du i Tjänsteguiden. Läs mer och beställ Internet-tjänst härSenast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Jag får ingen uppkoppling, vad gör jag?
Börja med att starta om all utrustning. Koppla även bort eventuell extra utrustning som till exempel router och anslut dig direkt till nätverksuttaget. Om felet kvarstår, kontakta din tjänsteleverantör.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
TV
-
Hur beställer jag IP-TV/Bredbands-TV?
För traditionell IP-TV beställer du direkt av den tjänsteleverantör som du vill sluta avtal med och som därefter också tillhandahåller din TV-box. Mer information om TV-tjänsterna hittar du i Tjänsteguiden. Beställ TV-tjänst härSenast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?
Du kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer i Tjänsteguiden. Här ser du priser, erbjudanden,
kanalpaket etc. Läs mer och beställ TV-tjänst härSenast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vilka TV-kanaler finns det?
Mer information om vårt TV-utbud och priser hittar du i Tjänsteguiden.Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Telefoni
-
Vad är skillnaden mellan IP-Telefoni och traditionell Telefoni?
Med IP-Telefoni (bredbandstelefoni) ringer du precis som vanligt. Den ansluts till en befintlig telefonslinga där alla telefonjack i bostaden kan användas. En skillnad är att IP-Telefoni är beroende av ström, så den fungerar inte vid ett eventuellt strömavbrott.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vilka tjänsteleverantörer kan jag välja mellan?
Du kan läsa mer om våra tjänsteleverantörer i Tjänsteguiden. . Läs mer och beställ Telefoni-tjänst här
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Behöver jag en speciell Telefon om jag vill ha IP-Telefoni?
Nej, det går bra att använda en vanlig telefon.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad är skillnaden mellan Telefoni Standard och Telefoni Prio?
Telefoni Standard är den vanligaste telefonitjänsten i stadsnätet. Telefonisignalen färdas tillsammans med Internetsignalen. En förutsättning är att du har en Internettjänst.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Kan jag behålla mitt telefonnummer om jag väljer att gå över till IP-Telefoni?
Ja, alla tjänsteleverantörer tillåter att du behåller ditt nummer mot en porteringsavgift.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Företagsanslutning
-
Vad är en redundant anslutning?
Redundant anslutning innebär att du har två fysiskt separata anslutningar från dina servrar eller ditt kontor. Nätet är byggt på ett sådant sätt att om en kabel eller växel skadas så väljer signalerna en annan väg. Skadan ska i princip inte kunna slå ut kommunikationen.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad är en kapacitetstjänst?
En kapacitetstjänst levereras mellan två eller flera punkter, med kapacitet utifrån behov och önskemål. Utmärkt vid tjänster som Internet, hosting etc.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vad kostar det att ansluta en företagsfastighet?
Priset för att ansluta en företagsfastighet varierar beroende på förutsättningarna. Ta kontakt med oss för vidare diskussion och offert.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Vem äger anslutningen?
Fastighetsnätet är fast egendom och tillhör fastigheten. Ägandet av fastighetsnätet tillfaller därmed fastighetsägaren.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37 -
Var är anslutningspunkten?
Om inget annat avtalats är anslutningspunkten innanför närmaste yttervägg.
Senast uppdaterad 2018-02-13 14:47:37